انجمن قلم کورد خواهان لغو حکم حبس آرش گنجی شد

انجمن قلم کورد در اروپا با انتشار بیانیه‌ایی ضمن اعتراض به صدور حکم ۱۱ سال حبس برای آرش گنجی، نویسنده و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران خواهان لغو حکم او و دیگر نویسندگان زندانی در ایران شد.

آرش گنجی در تاریخ ۱۰ آبان برای اجرای حکم حبس خود روانه زندان اوین در تهران شد. این نویسنده و مترجم پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۵ سال زندان محکوم شده بود. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از مجموع این ۱۱ سال، اشد این مجازات به مدت ۵ سال حبس قابل اجرا است. مصداق اتهامات آرش گنجی ترجمه کتابی تحت عنوان «کلید کوچک دروازه‌های بزرگ» درباره انقلاب روژآوا بوده است.در ابتدای بیانیه انجمن قلم کورد که نسخه‌ایی از آن برای انتشار در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار داده شده، آمده است: «شنیدن خبر مجازات یک نویسنده یا مترجم به دلیل ترجمه کتابی درباره تحولات کشور دیگر مضحک و تراژدیک و نقض آشکار حق اساسی آزادی اندیشه است. برابر دانستن دیدگاه‌های انتقادی و آزادی بیان با “جرایم امنیتی” نقطه مشترک و راهبردی نظام‌های توتالیتر است که در آن نویسندگان، فعالان سیاسی و مدنی به دلیل ابراز مسالمت‌آمیز دیدگاه‌های خود متهم و مجازات می‌شوند. و این موضوع اغلب در ایران دیده می شود و روز به روز شتاب بیشتری پیدا می کند.»

در ادامه این بیانیه خطاب به قوه قضاییه ایران آمده است: «مبارزه برای آزادی بیان هیچ حد و مرزی ندارد و با دستگیری و مجازات نویسندگان، منتقدان و فعالان، متوقف نخواهد شد. این تصمیم ناعادلانه علیه آرش گنجی در تضاد مستقیم با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران یکی متعهدین اجرای آن است.»

انجمن قلم کورد در پایان بیانیه خود با محکوم کردن صدور و اجرای حکم حبس آرش گنجی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و همچنین سە تن دیگر از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن که به اتهامات مختلف در بازداشت به سر می‌برند از مقامات ایرانی خواسته است آنها را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

منبع: https://kurdistanhumanrights.org/fa/?p=17019

پیام آرش گنجی قبل از زندانی شدن

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە . خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *