کمیته ادیان و باورداشت‌های کودار: جشن خاونکار، جشن مبارزه برای آزادی و رهایی از ستم است

بیانیه کمیته ادیان و باورداشت‌های کودار

جشن خاونکار برای پیروان آیین یاری همه‌ساله بعنوان نماد زیستن برای آزادی برگزار می‌شود. امسال پیروان یاری درحالی این جشن را برپا می‌دارند که قیام آزادیخواهی در شرق کردستان و ایران اوج گرفته و بیش از پنجاه روز است ادامه دارد. «کمیته ادیان و باورداشت‌های جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» جشن خاونکار را به عموم پیروان یاری تبریک می‌گوید.

پیروان یاری همه ساله جشن خاونکار را به نماد زندگی آزادانه مبدل می‌سازند. همزمانی جشن خاونکار سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با قیام‌های آزادیخواهانه در شرق کردستان و ایران مایه تقویت روح آزادیخواهی خلقمان می‌گردد. بی‌شک به پاسداشت این سنت کهن و تاریخی که در بطن آن مفهوم مبارزه و عمل مبارزاتی جای دارد، همه نمادهای فرهنگی در مسیر آزادی معنا می‌یابند.

جشن خاونکار بعنوان یک نماد فرهنگی آزادیخواهی و حیات سعادتمند و باارزش، در طول تاریخ بیانگر تداوم مبارزه جامعه زاگرسی برای برساختن حیات آزاد بوده و امروز نیز دربردارنده همان معنای عظیم می‌باشد. جامعه آگاه یاری در طول تاریخ اثبات نموده که مستمرا جشن‌ خاونکار را صرفا بعنوان یک واقعه تاریخی و یک سنت عادی نمی‌نگرد بلکه آن را واقعه‌ای تاریخی می‌داند که مسیر آزادیخواهی و رهایی از ستم و اشغالگری را به خلق تحت ستمش نشان داده.

کمیته ادیان و باورداشت‌های «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» ضمن تبریک به جامعه غیور یارسان به مناسبت جشن خاونکار، باور عمیق دارد که پیروان یاری با حفظ سنت مبارزه‌گری برای کسب آزادی می‌توانند نقش تاریخی خویش را با شهامت و شجاعت ایفا نمایند. برساخت یک جامعه آزاد در ژرفای جشن خاونکار نهفته است و بی‌شک پیروان یاری نیز می‌توانند با اتحاد با تمامی خلق‌ها قیام جاری در شرق کردستان و ایران را تقویت نمایند. جشن خاونکار جشن مبارزه، اتحاد و آزادی مبارک باد.

کمیته ادیان و باورداشت‌های کودار

۱۸ آبان ١٤٠١

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە . خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *