خاونکار را در همراهی با «ژن، ژیان، آزادی» گرامی و پیروز می داریم

خاونکار امسال بیش از هر زمان دیگری پیام آور شکستن سرمای زمستان است و این جشن نمادین اکنون به آشکارترین شکل، معنای تاریخی خود را در برابر چشمان خلق ما به نمایش می گذارد. اگر در سال های پیشین بحث از ضرورت درهم شکستن سرمای زمستان با مقاومت و همبستگی بود و خاونکار انگیزه ای برای با هم بودن و همپیمانی برای رسیدن به اهداف برابری طلبانه و آزادیخواهانه به خلق می بخشید، اکنون در میانۀ حرکتی عظیم که در سرمای عصر ما گرمایی زندگی بخش ایجاد کرده پیام تاریخی این جشن نمادین بیشتر از هر زمان دیگر معنا یافته است. از حرکتی صحبت می کنیم که تا چند روز دیگر وارد سومین ماه خود می شود و در این مدت از شمال تا جنوب و شرق تا غرب جغرافیای ایران را فراتر از دین و ملیت با یکدیگر همراه و همصدا کرده و پایه های رژیم دیکتاتوری ارتجاعی فاشیستی جمهوری اسلامی را به لرزه در آورده است.
چنانچه شاهد بودیم در لحظه ای که اشغالگران سرمست از خونریزی و سرکوب در توهم تثبیت قدرت خود بودند ناگهان از خون شکوفه دمید و در زمانی که همگان منتظر آغاز زمستان بودند، ناگهان بهار خلق ها آغاز شد. اگر انقلاب «جشن خلق» است، اکنون دو ماه است که خلق های ایران دست در دست یکدیگر به رهبری و میدان داری زنان به پیشواز آزادی رفته و همراه یکدیگر در ستایش «زن، زندگی، آزادی» جشنی بزرگ به راه انداخته اند. این شعار که از فلسفه و آرای رهبر آزادیخواه خلق کورد عبدالله اوجالان مایه گرفته است، اکنون دیگر مرزهای میهن را رد کرده و به شعاری جهانی و دوران ساز تبدیل شده که چشم اندازی از آزادی و برابری و همبستگی دموکراتیک را پیش روی زنان تحولخواه و خلق های ایران پدید آورده و روح زندگی را بار دیگر در کالبد مردم به جان آمده از ستم و فقر و تبعیض دمیده است. اکنون از خون ژینا و خواهران او شکوفه هایی روییده که ثمرۀ آن مبارزات متحدانۀ بی سابقۀ خلق ها از کوردستان تا بلوچستان و از گیلان و مازندران تا آذربایجان است و این در حالی است که حمایت های مردمی از مرزهای مصنوعی نیز فراتر رفته و نغمۀ همبستگی از هر جای سرزمین زخم خورده و غمزدۀ خاورمیانه شنیده می شود. می توان گفت که با به میدان آمدن «زنان»، در چشم انداز مردم بار دیگر «زندگی» جای منظرۀ دهشتناک 43 سال مرگ و اعدام و سیاهی را گرفته و امیدی بی سابقه به «آزادی» و فردایی روشن در دل خلق ها جان گرفته است.
منظرۀ اعتلای مبارزات زنان و همبستگی خلق ها در ایران را باید در کنار تصویری از مبارزات خلق کورد در هر چهار بخش میهن به ویژه در نیم قرن اخیر قرار داد تا دینامیسم رهایی بخشی مبارزاتِ مردمیِ کوردستان به عنوان مستعمره ای بین المللی و نقش آن را در حیات بخشیدن به کل جغرافیای استعمارزدۀ خاورمیانه درک کرد. اکنون صدای روژاوا نه تنها در روژهلات طنین افکنده، بلکه تا تهران و گیلان و افغانستان نیز رفته و شعار زنان انقلابی باکور از حنجرۀ زنان ستمدیدۀ بلوچ و عرب فریاد زده می شود. اگر دستاوردی برای این مبارزات بتوان تصور کرد، آن دستاورد همین است که برای نخستین بار خلق ها بدون واسطۀ ناسیونالیسم و مذهب همصدا شده و فرهنگ سیاسی نوینی بر مبنای اصول مترقی و دموکراتیک در حال شکل گیری است. دستاوردی مهمتر از این نیست که اکنون خلق ها از «مقاومت زندگیست» به «زن، زندگی، آزادی» رسیده اند و در میدان رزم مشترک، با ایجاد همبستگی دموکراتیک افقی از آزادی و برابری به وجود می آورند.
ما به مثابه پلاتفرم هورام، سازمان یاری کورد، اتحاد انقلابیون کوردستان و پلاتفرم یارسان ضمن تبریک جشن خاونکار به خلق یارسان و اعلام همبستگی با خیزش انقلابی خلق ها و جنبش “ژن ژیان ئازادی” «زن، زندگی، آزادی» یاد شهیدان را در آغاز سال نوی یاری گرامی می داریم. به باور ما تحت لوای این شعار خون زنان مبارز نسل های قبل در نسل تحولخواه جدید معنا یافته و زندگی بخش شده است. به ویژه از شهیدان جنبش کنونی به ویژه ژینا امینی و مینو مجیدی همچون سمبل های «زندگی» یاد می کنیم. همچنین به مثابه پلاتفرم هورام، سازمان یاری کورد، اتحاد انقلابیون کوردستان و پلاتفرم یارسان ضمن دعوت از همۀ احزاب و سازمان¬های سیاسی کورد در روژهلات کوردستان برای جمع شدن در زیر یک پرچم و تحکیم همبستگی ملی، پرچم جمهوری کوردستان را که خاطره ای از خون شهیدان روژهلات از قاضی محمد تا شهدای نسل نوین است را پرچم خود می دانیم. بار دیر جشن خاونکار را به همۀ مردم کوردستان، پیروان دین یاری و مردم یارسان در تمام جغرافیای گستردۀ یارسان از دالاهو تا دلفان و از دینور تا داقوق، از مازندران تا آذربایجان و لرستان و از کرمان تا کرکوک و تهران و شهرهای اروپا تبریک می گوییم. به باور ما به همان شکل که اتحاد و همبستگی یاران رمز عبور از زمستان بود، خلق ما نیز در همبستگی با خلق های دیگر با رمز «زن، زندگی، آزادی» زمستان ارتجاع و ستم و نابرابری را پشت سر خواهد گذاشت.
پلاتفرم هورام
سازمان یاری کورد
اتحاد انقلابیون کوردستان
پلاتفرم یارسان
خاونکار 2022

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *