پلاتفرم یارسان: جشن قولطاس بر روزەداران و کوردستانیان مبارک باد

جشن قولطاس بر روزەداران و کوردستانیان مبارک باد

سالی دیگر از تاریخ و مقاومت ما ملت کورد و جامعۀ یارسان گذشت. امسال نیز جامعۀ یارسان همچون تمامی اقشار و باورداشتهای دیگر این ملت همانند سالهای قبل طعم شادی و غم، مقاومت و سرافرازی را چشیدند. سرزمین ما کوردستان که مرکز باورداشتهای طبیعتگرا و قدیمی است، به صورتی بی همتا از گوناگونی آیین و مذاهب برخوردار شده و این امکان را پیش روی خود دارد که با استفاده از این تنوع و تکثر در راه اعتلای فرهنگ انسانی، به ملتی متحد و متکثر همچون رنگین کمان بدل گردد.

آیین و باور یاری یکی از باورداشتهای قدیمی و اصیل کوردستان است که در دل خود، گوناگونی و رنگارنگی خاص خود را داراست و همین گوناگونی باعث شده تا جامعه یارسان نیز رسومات و جشنهای خود را در فصل و زمانهای متفاوت برگزار کنند. یکی از رسوم این جامعه، جشن و روزەداری «قولطاس» است. خاندان ها، ایلات و اقشار مختلف جامعه یارسان با حفظ باورداشت های مشترک در میان خود، حتی از جغرافیای کُردستان نیز فراتر رفته و در ملت های همسایه نیز جوامع پیروی آیین یاری را سازمان داده اند و پیام و فلسفۀ یاری را در گستره ای بسیار وسیع در سطح خاورمیانه توسعه داده اند. علیرغم این گستردگی، تمامی جامعه یارسان مطابق با فلسفۀ یاری در راستای باور به آزادی، برابری و عقلانیت جمعی در قالب نظم شورایی تلاش و مبارزه میکنند که از همان روز اول، رهبران یارسان آن را مبنای مبارزه و فرهنگ و باور خود قرار دادەاند.

ما مطابق با فلسفۀ یاری بر این باوریم که هرچند حقیقت یکی است، اما بیان حقیقت همجون جلوه گاه تجلی حق متفاوت و رنگارنگ بوده و بر این اساس هر یک از خاندانها نیز بنا بر آداب و سنتهای خود حقیقت آیین یاری را در سنتهای مختلف و متنوعی به جا آوردند. «پلاتفورم یارسان» ضمن تبریک گفتن جشن قولطاس به تمامی روزەداران و جامعه یارسان چه در کوردستان و آذربایجان و چه در هر جای دیگر جهان، به سنتهای پیروان تمامی خاندانها احترام میگذارد و در راستای اتحاد یارسان، از تمامی یاران درخواست می کند، جدا از باور و رسومات مختلف پشتیبان یکدیگر بوده و در راستای ایجاد اتحادی دموکراتیک همدل و همصدا شوند. اتحاد دمکراتیک یعنی وحدت در عین کثرت که رمز آزادی جامعه یارسان بوده و خواهد بود.

 پلاتفُرم یارسان

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *