پلاتفُرم یارسان: از مردم معترض به جنایت دهشتناک حمله به هواپیمای مسافربری حمایت کرده و خواهان آزادی همۀ بازداشت شدگان هستیم

از مردم معترض به جنایت دهشتناک حمله به هواپیمای مسافربری حمایت کرده و خواهان آزادی همۀ بازداشت شدگان هستیم

هنوز خلق های ایران از شوک ناشی از توحش بی مانند رژیم سرمایه داری اسلامی در سرکوب اعتراضات مردمی و کشتار فله ای معترضان در خیابان های حاشیۀ شهرها و محلات کارگرنشین فارغ نشده بودند که بار دیگر حاکمان این رژیم، رکورد تازه ای ثبت کرده و قتل عام بی مانند دیگری را رقم زدند. پس از آنکه قاسم سلیمانی از فرماندهان عالی رتبۀ سپاه پاسداران که از او با عنوان رهبر جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران یاد می شد در عملیات نیروهای عملیات ویژۀ ارتش آمریکا کشته شد، موجی از مانور خیابانی و قشون کشی از سوی نیروهای وابسته به سپاه پاسداران به بهانۀ سوگواری وی به راه افتاد و سپاه و بسیج کوشیدند تا از این رخداد نهایت استفاده را برای به تسخیر درآوردن خیابان ها و هجمه به فضای سیاسی ایران انجام داده و کمپین منسجمی را با تکیه بر نیروهای مزدور وابسته به خود در سطح همۀ شهرهای ایران و نیز دیگر کشورهای محل نفوذ خود به پیش ببرند. با این حال و علیرغم مخارج میلیاردی این کمپین، خیابان ها بار دیگر به محل اعتراضات مردم علیه رژیم اسلامی تبدیل شد و هم اینک موج تازه ای از اعتراضات شهرهای ایران را در نوردیده است. در این موج تازه که با حضور دانشجویان و دانشگاهیان آغاز شد، برخلاف دو قیام بسیار بااهمیت دی 96 و آبان 98 که طبقۀ کارگر، حاشیه نشینان، فرودستان، جوانان بیکار و معترضان به نابرابری اقتصادی و وضعیت اسفناک معیشتی را به خیابان کشاند و به ویژه در مورد دومین قیام با درگیری های گسترده ای همراه بود، شاهد هستیم که بار دیگر طبقۀ متوسط شهری گام به خیابان گذاشته و برای نخستین بار از زمان قیام 1388 حول شعارهایی علیه فساد و ناکارآمدی سرمایه داری اسلامی و شیوۀ حکمرانی توأم با سرکوب و خفقان جمهوری اسلامی، به اعتراض علیه سران رژیم به ویژه رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران دست زده اند. این موج تازۀ اعتراضات که پس از تهران به کلانشهرها و مراکز استان ها رسید و تاکنون دو شهر مهم روژهلات کوردستان یعنی «کرماشان» و «سنه» را نیز درگیر خود کرده است، به دنبال افشا شدن عمدی بودن شلیک موشک ضدهوایی به هواپیمای مسافربری اوکراینی و جانباختن همۀ 176 نفر سرنشینان و خدمۀ آن آغاز شد و با اعتراف فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه به این جنایت و در شرایطی که افکار عمومی هنوز متأثر از نمایش های موشکی سپاه در عراق و باشور کوردستان بود، انگشت اتهام را به سمت خامنه ای در رأس نظام و نیز سپاه پاسداران نشانه رفت.
در همین شرایط خلق کورد در کرماشان نیز همزمان با دیگر شهرهای ایران و کوردستان به خیابان آمده و اعتراض خود را علیه این جنایت ضدبشری حکومت سرمایه داری اسلامی اعلام کردند. همزمان فعال مدنی یارسان و دانشجوی دانشگاه رازی کرماشان آقای «سیاوش حیاتی» نیز که پیشتر به سبب فعالیت هایش در حمایت از حقوق خلق یارسان و نیز کوتاه نیامدن از عقاید و باورهای یاری با محدودیت های تحصیلی در این دانشگاه مواجه شده بود از سوی نیروهای امنیتی رژیم اسلامی بازداشت شده است. به گزارش منابع مردمی از کرماشان در تجمع روز 22 دی در دانشگاه رازی کرماشان حداقل 4 دانشجوی این دانشگاه دستگیر شده اند که تاکنون دست کم 3 تن از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند.


بازداشت سیاوش حیاتی فعال مدنی یارسان در حالی صورت می گیرد که فعالانی مانند خلیل اسدی بوژانی و بابک دبیری که پیشتر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند به همراه صدها نفر از بازداشت شدگان قیام آبان همچنان در بازداشت و تحت آزار و فشار جسمی و روانی به منظور اعتراف گیری به سر می برند و جان همۀ آن ها در خطر است.


در همین راستا «پلاتفرم یارسان» ضمن تسلیت به عموم مردم و خانواده های کلیۀ کشته شدگان جنایت حملۀ عمدی به هواپیمای غیرنظامی مسافربری، این فاجعۀ انسانی را شدیداً محکوم کرده و همزمان از آحاد مردم ایران و به ویژه خلقمان در روژهلات کوردستان می خواهد با هوشیاری و کوشش انقلابی از دستاوردهای مراحل پیشین قیام خلق ها پاسداری به عمل آورده و اجازه ندهند هریک از جناحین سیاسی رژیم استثمار و فقر و اعدام در راستای برنامه های پلید و اهداف قدرت طلبانه شان از اعتراضات برحق مردمی سوءاستفاده نموده و در فقدان آلترناتیوی مردمی و رادیکال، بار بیش از چهار دهه جنایت و نابرابری و ناکارآمدی خود را بر شانه های زحمتکشان و خلق های ستمدیده به منزل برساند. تمامی بازداشت شدگان قیام اخیر و نیز قیام آبان، به ویژه بازداشت شدگان کرماشان و از آن جمله فعال مدنی یارسان آقای «سیاوش حیاتی» می باید هرچه سریعتر و بدون قید و شرط آزاد شوند. راه رهایی برای خلق های ایران بی شک از اتحاد دموکراتیک همۀ خلق ها می گذرد و در این راه به جز بر مردمان فرودست و زحمتکشان، کارگران، زنان و تمامی ستمدیدگان این نظم غیرانسانی و نابرابر بر هیچ چیز دیگر نمی توان تکیه کرد.

پلاتفرم یارسان
23 دی 1398

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *