شورای مدیریتی پلاتفرم یارسان: شعر پرتو آینۀ تمام نمایی از فرهنگ و تاریخ مردم کرماشان است

پەرتەو کرماشانی

شعر پرتو آینۀ تمام نمایی از فرهنگ و تاریخ مردم کرماشان است

صبح امروز 5 ریبندان 1400 قلب استاد پرتو کرماشانی از تپش ایستاد و این شاعر توانا و متعهد مردمی که نامش با کرماشان و فرهنگ و ادب دیرینه اش پیوندی ناگسستنی دارد از دنیا رفت.

استاد پرتو کرماشانی که در سال 1310 در کرماشان به دنیا آمده بود، در طول چندین دهه فعالیت ادبی خود به دو زبان کوردی و فارسی شعر سرود و توانست با تعداد کمی غزل و دوبیتی به کوردی کرماشانی جان تازه ای به ادبیات کوردی در منطقۀ کرماشان و روژهلات کوردستان بخشیده و در فرهنگ کوردی کرماشان که به دلیل سیاست های استعماری دچار رکودی طولانی شده بود فصل نوینی را آغاز کند.

پرتو نیز همچون اکثر شاعران و ادیبان کورد کرماشانی خلوت گزینی و افتادگی را به جلب توجه برای جهان رنگ به رنگ رسانه ها و یا مدیحه سرایی برای حاکمان ترجیح داد و در طول حیات خود هرگز تن به ذلت همکاری با نهادهای دولتی و وابسته نداد و استقلال فکری شاعر و هنرمند را از هر چیز خوشتر میداشت. اما این خلوت گزینی نه از روی ضدیت با اجتماع، بلکه از روی عشق وی به مردم و جامعه بود و صدق این ادعا را میتوان از این حقیقت دریافت که کمتر کسی در کرماشان پیدا میشود که شعری از پرتو نشنیده و یا حتی سروده ای از وی را در حافظۀ خود نداشته باشد.

شعر پرتو آینۀ تمام نمایی از فرهنگ و تاریخ مردم کرماشان است؛ حوادث و خاطرات تلخ و شیرین، لبخندها و اشک ها، عشق و سرخوشی تا حماسه و وصف طبیعت و حتی همزیستی مسالمت آمیز تنوعات فرهنگی گوناگون در کرماشان همگی در شعر او نمود یافته و آن را به قله ای در ادبیات کوردی و فارسی تبدیل نموده است.

بدون شک یاد استاد پرتو کرماشانی در حافظۀ جمعی خلق کورد و به ویژه مردم کرماشان زنده و جاوید خواهد ماند و آثار او راهنمای هنرمندان، شاعران و نویسندگان دلسوز و متعهد این سرزمین خواهد بود. ما نیز همچون پلاتفرم یارسان درگذشت شاعر متعهد و مردمی کورد استاد پرتو کرماشانی را به مردم و جامعۀ فرهنگی کرماشان و تمام کوردستان و ایران تسلیت میگوییم.

شورای مدیریتی پلاتفرم یارسان
5 ریبندان 1400

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *