جاوید مرتضی اوغلو هنرمند یارسانی مشهور جهان به علت کووید 19 درگذشت

هنرمند مشهور یارسانی جاوید مرتضی ائوغلو به دلیل مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در استابول ترکیە درگذشت.
وی پس از مبتلا شدن بە ویروس کوید ١٩ بە بیمارستانی در استانبول منتڤل میشود اما بە دلیل ناتوانی جسمی و سیستم دفاعی بدن او بعد از چند روز در روز ٦ آگوست در بیمارستان درگذشت.

جاويد مرتضي اوغلو، موزيسين یارسانی از سرنديپ (چرنداب) تبريز بود كه سال ها پيش به علت نداشتن امنيت جانی و حكم سنگيی که از سوی دادگاه رژیم ایران برای او صادر شده بود به باكو آذربایجان و سپس بە استانبول تركيه رفت و فعاليت هاي موسيقيايي اش را در استانبول ادامه داد.
جاويد مرتضي اوغلو بخاطر اجراي موسيقی یارسان و علویان در شمال کوردستان و تركيه به شهرت رسيد. وي همچنين چند جلد كتاب با موضوعات شعر و موسيقي و فلسفه تاليف كرده است و همچنین در تركيه تدريس آواز و سلفژ انجام میداد.

جاوید مرتضی‌اوغلو در سال 1962 در سراندیب کویچ تبریز متولد شد. مرتضی بگلو، فارغ التحصیل هنرستان در باکو آذربایجان ، به دلیل موسیقی خود به عنوان “مقام جاز” شناخته می شود ، که در قالب کاس ساخته شده است و مبتنی بر یک ترکیب کاملی است.

وی که دو اپرا به نام های “O 3 (لیلا مکنون)” و “پیر سلطان” را به همراه آهنگساز دهه 100 با خود همراه داشت ، تعدادی از انواع جدید مقام ، سیستم های صوتی و هارمونی ها تغییری در ترکیب موسیقی او بە وجود آورد.

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *