جوانا سنه: مانیفست لیلا گوون سرمشقی‌ست برای مبارزات زنان در ایران

در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم تلویزیون آرین مسئول دیپلماسی کژار گفت؛”پیروزی لیلا گوون مانیفستی برای مبارزات تمامی زنان جهان می‌باشد. الهام گرفتن از مقاومت لیلا گوون، کانالیزه نمودن توانمندی موجود و انسجام و همگرایی زنان در ایران راز و کلید موفقیت است.“


جوانا سنه مسئول دیپلماسی جامعه‌ی زنان آزاد شرق کردستان- #کژار در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم تلویزیون آریَن به مقاومت و پیروزی تاریخی لیلا گوون و رفقایش درود فرستاد.

جوانا سنه به مقاومت زنان در جنبش آپوی پرداخت و گفت؛”پس از حماسی ای که شهید زیلان و شهید بریتان پدید آوردند حال حماسه‌‌ای دیگر از مقاومت با پیشاهنگی لیلا گوون شکل گرفت. زیلان خط مقاومت و بریتان ارتش زنان را با فکر و فلسفه‌ی رهبر اوجالان خلق کردند. لیلا گوون نیز با ادامه‌ی راه پیشاهنگان جنبش آزادیخواه خلق کرد موجی خروشان که هزاران مبارز دیگر را نیز با خود همراه ساخت بوجود آورد.”.

وی در ادامه مصاحبه به پشتیانی‌های انجام شده از اعتصاب کنندگان اشاره کرد و گفت؛”مادر- زن و مبارزی به نام لیلا دست به اعتصاب غذا زد تا همه بدانند که آزادی رهبر اوجالان مسئله‌ی حیاتی برای خلق‌ها و زنان می‌باشد. در هر جای جهان و کردستان از این اعتصابات پشتیبانی شد اما پشتیبانی‌ها در میان خلق کرد به صورت رادیکال انجام نپذیرفت. پشتیانی‌ از سوی خلق کرد به شیوه‌های مختلف به عمل آمد اما تعصبات حزبی در جنوب کردستان و سرکوب و فشارهای که در شرق کردستان وجود دارد، اجازه نداد تا پشتیبانی‌ها به شیوه‌‌ای رادیکال و همه‌ جانبه از سوی خلقمان انجام پذیرد”.

جوانا در رابطه با شیوه‌ی مبارزات زنان در ایران و شرق کردستان نیز افزود؛”ما در دورانی قرار داریم که در برابر خط مقاومت فشارها و سرکوب‌های بسیاری بر خلق‌ها به خصوص زنان در خاورمیانه اعمال می گردد. اعمال سیاست‌های گوناگون بر خلق‌ها وضعیت خاورمیانه را دچار بحران کرده است که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. زنان تا به حال در مقابل ظلم و ستم و نابرابری مبارزاتی را انجام داده اند. زنان مبارز در ایران هزینه‌های بسیاری را در راه آزادی کرده اند. اما انحراف در تعریف و مبانی نظری حقوق زنان، اولویت‌بندی‌ها، محدود ماندن در مخالفت با حجاب اجباری و در کل تعریف ناقص و غلط از آزادی که از جانب نیروهای به اصطلاح روشنفکر داخلی و برخی از اپوزسیون‌های خارج از ایران بوجود آمده است از دلایل عمده ی پدیدآمدن انحراف در سطح حوزه ی مبارزات جامعه ی زنان است می توان گفت این امر یکی از بنیادی ترین دلایل اصلی تحقق نیافتن تمامی اهداف جامعه زنان ایران می‌باشد. باید دانست که انحرافات در تعاریف مسبب اصلی کانالیزه نشدن پتانسیل موجود در زنان ایران و پراکندگی مبارزات زنان می‌باشد”.

مسئول دیپلماسی کژار به همگرایی زنان اشاره کرد و گفت؛”کژار به مانند سازمان و جامعه‌ای رادیکال خواهان کانالیزه‌ نمودن پتانسیل موجود و انسجام و همگرایی زنان در ایران برای رسیدن به آزادی است. آزادی نیازی است که باید هر فرد به خصوص هر زنی به ضرورت وجود آن را احساس کند. دولت‌ ملت‌ها و حکومت‌های حاکم و ذهینیت مردسالار هیچگاه تعریف حقیقی از آزادی را برای جامعه ندارند. نباید از یاد برد که پیروزی انقلابیون در انقلاب خلقی ١٣۵٧ با پیشاهنگی زنان رخ داد اما اولین قربانی‌های آن تا به امروز زنان هستند. انقلاب روژآوا که در آن تمامی زنان جهان در آن نقش داشتند و مقاومت تاریخی لیلا گوون و رفقایش در باکور کردستان (شمال کردستان) سرمشقی‌ست برای مبارزات زنان ایران. زنان با مبارزات و نیروهای دمکراتیک فعال با انسجام، اتحاد و همگرایی می‌توانند در برساخت انقلاب خلقی نوین‌ در ایران پیشاهنگ باشند”.

جوانا سنه در پایان برنامه به مانفیست مقاومت لیلا گوون پرداخت و گفت؛” پیروزی لیلا گوون مانفیستی برای مبارزات تمامی زنان جهان می‌باشد. زنان، مادران و جوانان با روحیه‌ی مقاومت تاریخی لیلا گوون و رفقایش می‌توانند به راه اعتصاب کنندگان ادامه دهند تا جامعه‌ای آزاد و برابر تحقق یابد. حکومت ایران در چهارچوب رژیمی مذهبی که تا استخوان سرمایه‌دارنه می‌باشد زنان را به کالا و ابزار بدل کرده است. باید تحلیل و آسیب‌شناسی درست و واقعی از مشکلات و معضلات زنان داشت. مسئله‌ی زنان صرف اجتماعی نمی‌باشد بلکه کاملا سیاسی است. در همین راستا بازبینی در تعاریف هویت زن، آزادی و سیاست دمکراتیک در جامعه و مبارزاتی رادیکال به مانند مبارزه و مقاومت لیلا گوون و زنان روژاوا می‌تواند اهداف را تحقق بخشد”.

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *