هم زیستی در جهان؛ سید کمال موسوی

انسان های آگاه وآینده نگر و فهیم همواره به دنبال واقعیتی مهم و امکانات کارامد ابزاری برای امنیت و آرامش بشریت در گذر زمان زندگی به دنبال راه کارهای مناسب جهت فرار و دوری از عوامل تنش زا و جنگ و ستیز در جوامع بین الملل بوده و هستند. حال می خواهیم مطلبی بسیار خلاصه وار درمورد وضعیت کنونی و آینده جامعه ای بشری ارائه دهیم تا از حوصله مطالعه کنندگان نیز خارج نباشد و پس از طرح مطلب، مورد بحث را به دو بخش تقسیم بندی کنیم و بعد از انتقال و طرح موضوع به بحث ها و واقعیت‌های مربوطه در باب هم زیستی انسان ها در جهان بپردازیم. نخست جامعه هایی که با پیشینه باوری و دینی حضور دارند و سپس جوامعی که زندگی آنها در چارچوب اخلاق و تفکر است.

حال به شرح در باب زندگی با محوریت ادیان و نگاهی گذرا به جوامع با محوریت و مدیریت باور و دین مداری می پردازیم و نگاه و توضیح بسیار کوتاه نسبت به افرادی که زیر سایه ادیان روزگار سپری می کنند. با توجه به پیغام های کتاب های آسمانی این گونه می توان گفت که پیدایش باورهای بزرگ و ادیان نامی غالبا شیوه و روشی هستند که به عبارتی از جانب خدا توسط پیامبران به صورت مستقیم یا به واسطه، جهت مدیریت و هدایت سالم و درست به انسانها نازل گردیده تا انسان ها بتوانند با عدل و انصاف مساوات نسبی در کنار هم زندگی کنند و همه بصورت عادلانه از آنچه که در اختیار انسان ها هست استفاده کرده و بهره کافی را ببرند. البته جای تاسف است که وقتی به تاریخ وگذشته نگاه می کنیم واقعیت به غیر از این است دنیای ادیان و باورها همیشه شاهد نسل کشی ها ستیز و جنگ بوده و هست.

صرف نظر از توضیحات بسیار از مطالب مرتبط و تغییر مسیرها در گذر زمان که به واسطه رابطین و مبلغین به جا مانده از پیامبران که در طول تاریخ رخ داده و مسیر دیگری را طی نموده که امروزه جنگ و ستیز و کشتارهای فردی و جمعی یکی از خروجی های موجود ناشی از دست آوردهای غلط تغییر مسیرها و پیدایش و حضور مدعیون که در ده ها و سده های اخیر شاهد آن هستیم در مقابل هم قرار گرفتن ادیان و حتی تفکرهای یک دین که خود پدیده ای ناگوار است. به طور مثال هریک از شاخه ها و زیر مجموعه ها در اسلام یکدیگر را نابود می کنند تا به آرامش و بهشت راه پیدا کنند همانطور که در کشورهای مسلمان شاهد آن هستیم، کشتار و قتل بی رحمانه شیعه ها به دست و یا واسطه بعضی از شاخه های اهل سنت و غیره عدم امنیت، ستیز، جنگ به اشکال و بهانه های مختلف و هریک از طرفین عملکرد خود را مقدس و محترم می دانند و در این باور غلط هستند که به واسطه ی اتفاقا ها و ظلم و ستمی که روا می دارند به روشنایی و بهشت و آرامش مطلق راه پیدا خواهند کرد.

ابزار چنین بی نظمی و بی رحمی عمدتا چیزی نیست به غیر از کلمه‌ای بنام دین، حال با طرح چنین موضوعی قطعا سوال های بسیاری را پیش رو خواهیم داشت که آیا اساسا چنین تفکر بی رحمی با پشتوانه باوری در جامعه کلن دینی مخرب و خطرناک بوده یا نه ؟ و حضور مبلغین پس از بنیانگزاری جدید و در گذر زمان و سلایق نو با حفظ تقدس بدون تفکر و تفسیرهای به رای یا معانی اشتباه، دین را به چنین پدیده ای خطرناک تبدیل کرده و سؤالهای بسیار دیگری را
مطرح کرده که اگهر بدان ها پرداخته شود راهکار و جواب ها و خروجی قابل درک و تأملی بدست آورده خواهد شد. از طرف دیگر در صدد جستجو برای معرفی راه و روشی هستیم که در طول تاریخ انسان ها را به هم زیستی در کنار هم با امنیت و آرامش دعوت کرده و آموزش داده را معرفی کنیم تا در آینده عقلانیت و امنیت جای برخوردها و تنش ها را بگیرند و زندگی مسالمت آمیز بیشتر تجربه شود.

خوشبختانه در جوامع بزرگ کم نیستند کشورها و انسان هایی که در کنار هم با عدالت نسبی خوبی روبه رشد توام با آرامش و هدایت بسیار ارزشمند، جوامعەایی که در آن هستند را مدیریت می کنند حتی در فهم و پیشرفت جهانی به مرتبه از صعود فکری اخلاقی رسیده اند که برخلاف کشورهایی که همه روزه بخشی از تولیدات نظامی خود را به نمایش می گزارند و متفاوت بودن و پیشرفت و ارجحیت جایگاهی با در دستاورد قرار دادن تولیدات کشتار و سلاح ها می دانند و از طرفی جای خوشحالی است کشور های پیشرفته رشد یافته نیازی به داشتن ارتش و فوج نمی بینند به جایگاه والی و رفیع اخلاق مداری پی برده مسائل ومشکلات روزمره و حتی جهانی را با راه کارهای ایمن و گفتمانی مرتفع می کنند بعضی از کشورهای اروپایی آنقدر به کمال رسیده اند که نیازی به حضور نیروهای ارتشی، نظامی و پلیس نمی بینند و اگر پلیس دارند صارفا برای راهنمایی و هدایت شهروندان البته نا گفته نباشد صحبت در باب چنین واقعیت و رفتاری که در بعضی از کشور های اروپایی حاکم است آرامش و حس خوبی را در بر دارد. و تبدیل به یک رویا و آرزو در کشورهای مسلمان شده است.

خالی از لطف نیست که در طول تاریخ در صدهای پیشین نیز از چنین شیوه فرهنگ و آئین و هم زیستی ارزشمندی منحصر به فردی که موسوم به یارسان بوده وبنیان گزاری شده یاد کنیم وبهانه ای برای معرفی بیشتر آئین و مجموعه ای بنام یارسان باشیم که خوشبختانه کم نیستند افرادی که امروزه پیرو چنین ائین وفرهنگ در پردیور هستند معرفی کرده. هرچند که این شیوه و روش آئینی و زیستی نیز در گذر زمان در امان نبوده و دست مایه سودجوها و تأثیرگذاریها و مبلغین عمدا و سهوا قرار گرفته اما می توان گفت شیرازه و پیغام موجودیت آن ناشی از صالح دوستی و زندگی مسالمت آمیز در کنار هم که طبقه بندی انسان ها بیشتر از نظر کیفی و جایگاه تفکری اندیشه ای بود. تا جایگاه اقتصادی و نظامی و حاکمیتی ، حاکمیت اخلاق مداری بوده تا حاکمیت دین و احکام مداری از این روی میتوان گفت هرگز به صورت روایت و مکتوب نقل یا گفته نشده که در زمان و دوره ای موسوم به پردیور نفاق، ستیز، جنگ و خونریزی و یا قصاص وجود داشته و یا اتفاق افتاده باشد. می توان بدان پرداخت که آینده و نجات انسان ها در گرو این شیوه و روش میتواند باشد. البته لازم به ذکر است که مطالب مکتوب فوق استخراج شده از یک دیدگاه تحقیقی است.

با توجه به یکپارچگی و اتحاد هم زیستی در کنار هم بودن متفاوت اهم از حضور ادیان مختلف و زبان ها و گویش های متفاوت از اقصی نقاط جغرافیایی که در یک زمان و مکان به این شکل عظیم رخ داده که در طول تاریخ نظیر نداشته و هرگز مشاهده نشده، خود گواه است که می تواند در آینده اتفاقا مهم آموزشی برای هم زیستی و یا زندگیها در جوامع بشری باشد توضیحات دست نوشته فوق بسیار فشرده و خلاصه نویسی شده که هر بخش آن می تواند به صورت توضیحی کتابچه‌ی قطور و کارآمد ارائه داده شود

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *