پلاتفرم یارسان: کارگران پیشاهنگ و پرچمدار مبارزات مشترک بخش‌های مختلف جامعه هستند

کارگران پیشاهنگ و پرچمدار مبارزات مشترک بخش‌های مختلف جامعه هستند


یک بار دیگر روز جهانی کارگر از راه رسید و فرصتی نمادین برای طبقۀ کارگر و زحمتکشان جامعه فراهم شد تا به اشکال گوناگون از کار و زحمت، از نابرابری و ستم، از استثمار و همچنین از لزوم وحدت و سازماندهی طبقاتی خود سخن بگویند. بیش از یک قرن است که طبقۀ کارگر در همه جای جهان اول ماه مه را همچون آغاز سال نوی کارگری فرصتی مغتنم شمرده تا ضمن طرح مطالبات خود در راستای تقویت وحدت طبقاتی خود به برگزاری راهپیمایی¬ها و گردهمایی¬ها و انتشار بیانیه¬هایی خطاب به افکار عمومی بپردازد. اول ماه مه روز همبستگی و پیکار طبقه¬ایست که تمام طول سال را به زحمت و کار می¬گذراند، بدون آنکه بهره¬ای از زحمت خود به دست بیاورد و حتی فرصتی برای فراغت داشته¬باشد.
امسال نیز سال نوی کارگران در حالی آغاز می¬شود که بحران اقتصادی جاری کماکان تداوم دارد و رژیم سرمایه¬داری اسلامی ناتوان از پاسخگویی به حداقل خواسته های معیشتی مردم، با بی¬کفایتی و سوءمدیریت خود بحران کورونا را نیز تشدید کرده و بر وخامت زندگی کارگران افزوده است. طبقۀ کارگر در ایران و روژهلات کوردستان در سال¬های اخیر افزون بر بی¬حقوقی سالیان قبل خود با مشکلات اقتصادی عظیمی دست و پنجه نرم می¬کند. اگر در گذشته حق تشکل¬یابی مستقل و داشتن سندیکا و اتحادیه، حق اعتصاب، حق مرخصی به ویژه برای کارگران زن، مزد برابر زنان و مردان کارگر در مقابل کار برابر، غیرقانونی شناختن قراردادهای موقت و سفیدامضا، لغو کار کودکان و … از جمله مهم¬ترین خواسته¬های کارگران در ایران و کوردستان بود، اکنون چندین سال است که مسئلۀ تورم افسارگسیخته و افزایش ناچیز حقوق در شعارهای کارگران قبل از هر شعار دیگری مطرح می¬شود. این مسئله نشان از وخامت اوضاع اقتصادی و هرچه بیشتر شدن بحران اقتصادی در سال¬های اخیر دارد. با این وجود تداوم مبارزات کارگران نشان می¬دهد که طبقۀ کارگر به رغم این بحران که کوچک¬ترین بخش¬های زندگی شخصی و اجتماعی او را درنوردیده، همچنان به مقاومت خود در برابر شرایط سیاسی و اقتصادی ادامه می¬دهد و راهی به جز مقاومت پیش روی خود نمی¬بیند.
در سالی که گذشت همچنین شاهد مبارزات معلمان بودیم که دوشادوش کارگران و در شرایطی که بحران اقتصادی و کورونایی بخش بزرگی از اقتصاد ایران را به تعطیلی کشانده¬است در برابر فشارهای اقتصادی و سیاسی مقاومت کرده و با خلق زنجیره¬ای از تجمعات ضمن نشان دادن آمادگی بالای خود در سازماندهی صنفی و طبقاتی خیابان¬ها را هر هفته به کلاس درس مقاومت و ایستادگی تبدیل کردند. در این تجمعات و اعتراضات کارگران و زحمتکشان کوردستان و به ویژه منطقۀ جنوب روژهلات کوردستان و کارگران و زحمتکشان خلق یارسان نیز نقش به سزایی داشتند و فعالانه به مشارکت پرداختند. این مسئله به ویژه در تجمعات معلمان در مناطق مختلف با مطرح کردن حق آموزش به زبان مادری سمت و سوی نوینی یافت و به صورتی بی¬سابقه میان دو بخش رزمنده از جنبش¬های مبارز در جغرافیای ایران پیوندی مردمی شکل گرفت.
روز جهانی کارگر همچنین فرصتی شایسته برای به یاد آوردن موقعیت کولبران کوردستان است که به دلیل شرایط استعماری کوردستان، در نظام سوداگری و جامعۀ طبقاتی ناگزیر از تن دادن به غیرانسانی-ترین شرایط برای به دست آوردن حداقلی از ضروریات زندگی هستند. کولبران علاوه بر تجربۀ استثماری باورنکردنی توسط صاحب بار و دلالان که سود اصلی تجارت مرزی را از آن خود می-سازند، با خطرات متعدد همچون امکان سقوط، یخ¬زدگی و از همه مهمتر حملات نیروهای مسلح رژیم نیز مواجه هستند. بنا بر آماری که در روزهای اخیر منتشر شده از 1 مه سال گذشته تاکنون 263 کولبر در روژهلات کشته، زخمی و مفقود شده¬اند که 158 مورد از آن با شلیک مستقیم نیروهای مسلح رژیم صورت گرفته است و این بخشی از رنج و ستم مضاعفی است که جامعۀ کوردستان به سبب وضعیت سیاسی-اقتصادی خاص خود فراتر از ستم طبقاتی عام سرمایه¬داری در همه¬جای جهان تجربه می¬کند.
اول ماه مه را همچنین در شرایطی گرامی می¬داریم که جنگ در کوردستان همچنان بی¬وقفه ادامه دارد و عملیات¬های نظامی رژیم نژادپرست و اشغالگر تورکیه در باشور و روژاوای کوردستان هم نیروهای مقاومت و هم تودۀ مردم را نشانه گرفته است. با وجود مسلح بودن رژیم تورکیه و حمایت قدرت¬های بین¬المللی و ناتو و حتی همکاری¬های نیروهای خیانتکار اما باز هم فداکاری گریلا سبب شده تا توطئه¬های اشغالگران نقش بر آب شده و برنامۀ فاشیست¬های تورکیه برای اشغال کوردستان به شکست بینجامد. بدون شک این جنگ که با هدف درهم شکستن سنگرهای مقاومت برای هموار کردن راه برای استعمار و استثمار انجام می¬شود، حمله به کلیت جامعۀ کوردستان و مهم¬تر از همه زحمتکشان و کارگران جامعۀ کوردستان محسوب می¬شود و بنابراین ایستادگی در برابر آن پیوندی تنگاتنگ با مبارزات زحمتکشان کورد دارد.
ما همچون پلاتفرم یارسان اول ماه مه را فرصتی برای حمایت از مطالبات کارگران در ایران و کوردستان، همصدایی با جنبش کارگران، معلمان و بازنشستگان در راه رسیدن به آزادی و برابری و نیز مطرح کردن شعار صلح در کوردستان، خاورمیانه و سراسر جهان می¬دانیم. ما با یادآوری مبارزات کارگران و تجدید پیمان با آرمان¬های شهدای این روز از کارگران شیکاگو در 1886 تا کارگران کرماشان در سال¬های 1946 و 1981 و کارگران سراسر جهان، روز کارگر را به همۀ کارگران و زحمتکشان جهان، خاورمیانه، کوردستان و ایران به ویژه کارگران جامعۀ یارسان از آذربایجان و کرماشان تا قزوین و کرکوک و تهران تبریک می¬گوییم و بر لزوم مقاومت در راه تحقق آرمان¬های آنان تأکید می¬کنیم. کارگران پیشاهنگ و پرچمدار مبارزات مشترک بخش¬های مختلف جامعه هستند و تحقق آرمان¬ها و اهداف آزادیخواهان و نیروهای مترقی و انقلابی هر جامعه بدون اتحادی دموکراتیک و متکثر حول پرچم کارگران و زحمتکشان امکانپذیر نیست.


زنده باد اول ماه مه روز جهانی کارگر!
پلاتفرم یارسان
اول ماه مه 2022

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *