شورای مدیریتی پلاتفرم یارسان: 8 مارس روزی نمادین برای پیوند مبارزات زنان کورد با مبارزات دیگر خلق های جهان است

8 مارس روزی نمادین برای پیوند مبارزات زنان کورد با مبارزات دیگر خلق های جهان است

بیش از یک قرن پس از نامگذاری روز 8 مارس به نام روز جهانی زن، مبارزۀ زنان علیه مردسالاری و سرمایه داری در سراسر جهان برای دستیابی به برابری و آزادی با قدرت هرچه بیشتری ادامه دارد. اگرچه مبارزۀ زنان در کشورهای غربی و حتی برخی کشورهای جهان سوم منجر به در نظر گرفتن وضعیت حقوقی بهتری برای این نیمۀ جامعه شده، اما همچنان ستم بر پایۀ جنسیت به پایان نرسیده و در پیوند با سلطۀ طبقاتی و نیز استعمار ملی به حیات خود ادامه میدهد. همین امر سبب شده تا مبارزۀ زنان نیز ادامه داشته باشد و حتی با شدت بیشتری تداوم بیابد.

همۀ ما میدانیم که به ویژه در منطقۀ خاورمیانه و حوزه های مختلف آن از قبیل کوردستان و ایران به دلیل قدرت پیدا کردن رژیم هایی که آشکارا با زنان سر ستیز دارند، مسئلۀ ستم علیه زنان دارای ویژگی های پیچیده تر و متفاوتی است. این مسئله را می توان در قوانین تبعیض آمیزی که علیه زنان وجود دارد مشاهده کرد؛ قوانینی که نه تنها حمایت اجتماعی-اقتصادی از زنان را هدف خود قرار نداده اند، بلکه به صورت آشکار تضعیف موقعیت زنان و وارد آمدن فشار بیشتر بر این نیمۀ جامعه را نیز دنبال میکنند. اجباری کردن حجاب، محروم ساختن زنان از حقوقی همچون حق حضانت فرزند، شهادت در دادگاه، حق سفر کردن و مسائلی از این قبیل تنها بخشی اندک از ستمی است که در قوانین ارتجاعی رژیم سرمایه داری اسلامی علیه زنان اعمال میشود و این مسئله با اصرار رژیم بر قوانین ارتجاعی همچون قانونی ساختن کودک همسری تشدید نیز شده است. زنان در مقابل قتل های ناموسی، خشونت خانگی، آزار خیابانی و حتی ناامنی در محیط کار تنها گذاشته شده اند و فعالیت های آنان برای دستیابی به برابری اجتماعی نیز جرم انگاری شده و علاوه بر محرومیت از حق تشکل یابی مستقل، از طریق زندان، شلاق و شکنجه با خشونت سیاسی پاسخ داده میشود.

افزون بر این زنان طبقۀ کارگر ستم جنسیتی را در بستر موقعیت طبقاتی ویژه ای تجربه میکنند که به این نابرابری ها دامن میزند. به ویژه در ایران رژیم سرمایه داری اسلامی تمایل بارزی از خود نشان داده تا جلوی تحصیلات و نیز ورود زنان به بازار کار را گرفته و زیست اجتماعی و استقلال اقتصادی آنان را محدود سازد. این مسئله در کنار شرایط حاد اقتصادی در دهه های اخیر سبب شده تا زنان کارگر برای گرداندن امورات خانوادۀ خود ناگزیر از کار کردن در مشاغل بی ثبات و غیررسمی باشند که نه تنها امنیت اقتصادی زنان و خانواده ها را به خطر انداخته، بلکه هزاران عواقب اجتماعی نیز برای زنان به دنبال داشته است.

به این ها باید زنان ملیت ها و خلق های تحت ستم را اضافه کرد که همین موقعیت را در بستر ستم ملی و مذهبی تجربه میکنند. به طور مشخص زنان کورد، تورک، عرب، بلوچ، تورکمن و دیگر خلق های فرودست ایران، و به طور مشخص تر زنان جوامعی همچون جامعۀ یارسان در شرایط حادتری قرار دارند. دستیابی سخت تر به امکانات لازم برای رشد اجتماعی و اقتصادی، سرکوب سیاسی شدیدتر از جانب حکومت مرکزی، تحمیل ستم ملی از جانب رژیم مرکزی که غالباً با کلیشه سازی و منفی نمایی از شخصیت افراد ملت فرودست همراه است دامن زنان ملل تحت ستم را بیشتر از مردان گرفته و فشار مضاعفی بر آنان وارد میسازد. در این میان باید با توجه به جنگ جاری در کوردستان اضافه کرد که تحمیل شرایط جنگی به جامعۀ کورد از جانب رژیم های مرکزی اشغالگر کوردستان و بخش های مختلف جامعۀ کورد نیز شرایط را برای رشد اجتماعی زنان کورد وخیم تر ساخته است.

این در حالی بوده که زنان در جامعۀ ما نشان داده اند که در برابر این بیدادگری ها منفعل نیستند و این ستم و تبعیض دهشتناک را نپذیرفته اند. مشارکت انکارنکردنی زنان در ایران، کوردستان و همچنین در جامعۀ یارسان علیه قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و نیز شرکت و پیشتازی در جنبش های اجتماعی و اعتراضات گروه های مختلف صنفی و کارگری همچون اعتراضات معلمان، بازنشستگان و کارگران نشان از آن دارد که زنان کورد نیز همچون دیگر زنان در ایران و خاورمیانه مستقلانه راه خود را به سوی آزادی و برابری میپیمایند و برای آیندۀ خاورمیانه، ایران، کوردستان و جامعۀ یارسان ایده های آزادیخواهانه و برابری طلبانه ای در سر دارند.

ما همچون پلاتفرم یارسان یک بار دیگر 8 مارس روز جهانی زن را به زنان سراسر جهان و به ویژه زنان خاورمیانه، ایران و کوردستان و زنان جامعۀ یارسان و نیز زنان زندانی سیاسی مانند زینب جلالیان تبریک میگوییم. ما در این روز با آرمان های زنان زحمتکش و کارگر، و زنان مبارز و انقلابی تجدید پیمان میکنیم و شعارها و مطالبات آنان را مبنایی برای حرکت اجتماعی و سیاسی زنان در جامعۀ خود میدانیم. 8 مارس برای ما روزی نمادین است  که مبارزات زنان پیشاهنگ جامعۀ ما همچون شهیدان لیلا قاسم، سکینه جانسیز، شیرین علم هولی، آرین میرکان، نفیسه ناصری، سوسن امیری و شهلا و نسرین کعبی را به مبارزات رزا لوکرامبورگ ها، کلارا زتکین ها، الکساندرا کولونتای ها و مبارزات زنان خلق های پنج قارۀ جهان پیوند میدهد. بدون شک اتحاد دموکراتیک حول ایده های آزادی خواهانه و برابری طلبانه تنها راه برای تحقق آرمان های تاریخی مبارزات زنان سراسر جهان خواهد بود.

شورای مدیریتی پلاتفرم یارسان
8 مارس 2022

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *