پلاتفرم یارسان: نوروز در اندیشه کوردها “بازیادآوری” فانی بودن تاریکی و اهریمن در نبرد با “حقیقت روشنایی باقی” است

نوروز در اندیشه کوردها “بازیادآوری” فانی بودن تاریکی و اهریمن در نبرد با “حقیقت روشنایی باقی” است

آغازی تازه و واقعی تنها پس از پایانی واقعی تحقق می یابد، پایانی بر تاریکی و شر ؛ و تلاشی برای آغاز نوینی از جنس نور ، روشنایی ، روز و نیکی. “نوروز” حضور انسان احاطه شده در کرانه پایان و آغاز زمان و مکان “نو” است . “نوروز”؛ “انقلابی باطنی و ظاهری” است. “نوروز” ؛ تحول و چرخشی ” روز گونه” بر مدار “قُدسیت نور و گرما”ست. آنگاه که “نور و گرما” با هارمونی رقص انسان ؛ حقیقت آغازین را باززایی و نوزایی میکنند ؛ نوروز تجدید پیمان اصیل انسان با “زندگی آزاد” میشود. آنان که نوروز را “اصیل” بجا میآورند؛ سراسر “آزادی و حقیقت” میشوند. “نوروز” پروردگار مکتب “مبارزان نور و آتش” است. نوروز در اندیشه کوردها “بازیادآوری” فانی بودن تاریکی و اهریمن در نبرد با “حقیقت روشنایی باقی” است، و کورد در نوروز دوباره تطهیر میشود برای “فرصتی نو.”

امسال نوروز باز هم نقطه عطف گذشتن از حوادث بسیار و ایستادن پیشروی حوادث ناشناخته است از جمله؛ وخامت وضعیت خلق های ایران و بخصوص خلق کورد، جنگ آشکار و علنی دولت اردوغان با تلاش های دمکراتیک، تداوم جنگ و نفرت پراکنی در سوریه، تهدید های پیشروی روژاوا ،اعتراضات خلق کورد در جنوب کوردستان و عراق ، مقاومت شرف هفتانین، زخم دوباره بر پیکر روبه بهبود شنگال، حماسه گاره و مقاومت اسطوره‌ای زندان.

چهاردهه از استیلای سیستم مرکزگرا و تمامیت خواه جمهوری اسلامی بر خلق‌های ایران میگذرد، درحالی قرن چهاردهم شمسی در ایران روبه پایان است که دولت هایی که در این قرن تاکنون برسر کار آمده‌اند؛ در تمام زمینه های مدرن سازی و توسعه؛عدالت و برابری و آزادی ، شکست خورده‌اند و بار سنگین این شکست را نسل‌های پی‌در‌پی خلق های ایران متحمل شده‌اند.

دولت فاشیست و تمامیت خواه اردوغان تمام فرصت‌هایی که چندین دهه فعالیت خلق کورد رقم زده‌اند را سوزانده و در قرنی که تمام کشور ها توسعه اقتصادی را درجهت توسعه فضایی دمکراتیک به‌انجام می‌رسانند، دولت اردوغان تمام ظرفیت‌های توسعه خود را در جهت نفرت‌پراکنی و گسترش نظامی‌گری در منطقه مصرف میکند، از دخالت در لیبی و سوریه و عراق گرفته تا آتش‌پراکنی بین ارمنستان و آذربایجان، البته باید سکوت جوامع بین‌المللی و مدعیان صلح جهانی در این رابطه را مدنظر قرارداد.

دهمین نوروز است که خلق های سوریه به‌جای حلقه‌زدن دور آتش آزادی و شادی؛ درآتش جنگ، نفرت و دوری از سرزمین مادری میسوزند . اکنون سوریه آزمون سنجش انسانیت تمام جریان‌های قدرت دنیاست. سوریه میدان صف‌آرایی نیروهای خیر و شر جهان مدرن است، سوریه زخمی و از نفس افتاده‌است؛ زخمیْ کتمان ناپذیر و ناشی از کاستی‌ راهکارهای مدیریت وضعیت موجود جهانی، و روژاوایی که در شرف خورشید شدن در خاورمیانه تاریک است. از همه سو با برق تاریک شمشیر اهریمن محاصره شده، اما همچنان از عشق به انسانیت و آزادگی میگوید. با باور به حقیقت آزادی و ” سیاست به مثابه زیبا کردن انسانیت” ،همچنان در مقابل دستگاه قدرت نازیسم اردوغانی ایستاده و تمام سیاست ها و فشار را هوشمندانه خنثی میکند.

پس از شکست های پیاپی اردوغان در روژاوا ، یورشی تمام عیار به کوهستان های هفتانین آغازشد، آنجا که “مقاومت شرف” نوروززادگان سرزمین خورشید و آتش طرح آزادی را با باور عاشقانه به آزادی، بر صورت ظلم و تاریکی کوبیدند و در میانه تابستان و پاییز؛ نوروزی استثنایی رقم زدند.

هر روز که حیات کورد در جنوب کوردستان  با “مدرنیته سرمایه‌داری” و “آزمونهای آزموده و بارها با خطا روبرو شده” و “فضایی عشیره‌ای و دور از اتحاد ملی” آمیخته تر میشود ؛ نیاز به مدرنیته‌ دموکراتیک با ذات و خصوصیات برخاسته از هویت و اصالت کوردی بیشتر میشود و “تحولی سراسری و بنیادی ” را در جنوب کوردستان به زودی رقم خواهد زد، و شنگال، گاره دیگر میشود برای دشمنان دیپلماسی، هر نیرویی که “حماسه گاره” را به نظاره نشست و از آن درس نگرفت، اینبار در شنگال موجودیت خودرا از دست میدهد، حقیقت زندگی آزاد در اندیشه موجودیت‌های شنگال جریان دارد، شنگال روشنایی و فرازمان و فرامکانی تسخیر ناپذیر برای تاریک اندیشان است، در شنگال نه یکبار در سال؛ بلکه در تمام لحظات سال تجلی “نوزایی نوروزوار” است. شنگال انعکاسی شدیدتر است از حماسه گاره، شنگال نامیراست و عامل مرگ تسخیرگران میرنده، برای ورود به حقیقت شنگال باید از جنس نور بود و در گرمای آتش حقیقت آزادی تطهیر یافت . شنگال زادگاه مبارزان روشنایی و پروردگاران مکتب نوروز است، اگر تاریک‌پرستان از توان تکثیر و هم افزایی نور تحت محاصره‌شان آگاهی صحیح داشتند؛ هیچگاه به این وضعیت، لحظه‌ای نمی افزودند.

بیایید در این نوروز به نیرویی که پشت دیوار های امرالی محاصره شده بیاندیشیم، جریان فکر او اکنون به فضاهایی از شرق و غرب جهان نفوذ کرده که اهریمن سیرتان هیچگاه در ابتدای حصر در کابوس خود تصور هم نمیکردنند. بی شک حصر آزادیخواهان و رهبران و اعضای ه‌ د پ در ترکیه و اسطوره مقاومت  تاریخ زنان تمام خلق های ایران “زینب جلالیان” تکثیرهایی از وضعیت امرالی و سیر فکری رهبر عبدالله اوجالان است که هرچه بیشتر بر پتانسیل نیرویی عظیم می افزاید و جریان های فعال بیرون را تغذیه شناختی میکند و زمینه انقلابی حقیقی و از جنس نوروز و بی نهایت وسیع و عمیق را فراهم میکند.

ما به مثابه پلاتفرم یارسان جشن نامیرایی و نوزایی نوروز را به تمامی خلق کورد، یارسانیان و جوامع‌ایی که این روز را جشن میگیرند شادباش میگوییم و خواهان اتحاد و همبستگی برای بدست آوردن آزادی و برابری در مقابل ضحاکها و تاریکی دوران هستیم.
“نوروزتان ابدی و گرمای عشقتان به آزادی پیوسته گسترده باد کوردستانیان و یارسانیان جهان”

“نوروز پیروز”
پلاتفرم یارسان

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *