راهکار دمکراتیک؛ آسیب پذیرترین اقشار ناشی از فشار روانی کرونا دو قشر کودک و سالمندان هستند

آسیب پذیرترین اقشار ناشی از فشار روانی کرونا دو قشر کودک و سالمندان هستند

 واقعیت امر این است که بیماری کرونا اولین بیماری واگیر دوران مدرن و عصر ارتباطات نیست. اما به یقین از مسری ترین و واگیرترین بیماری ویروسی است که تاکنون هیچکدام از کشورهای دنیا درمانی برای آن نیافته اند. بسیار در مورد شیوه های پیشگیری و نحوه مقابله جسمانی با این ویروس از طریق رسانه های گوناگون آموزش و توضیح داده شده اما کمتر به بعد روانی این بیماری اشاره شده است.

  نخست اینکه تداوم این شرایط از بعد سلامت روان استرس و اضطراب زیادی در درون کلیه احاد جامعه خواهد کاشت، اما بدون شک دو قشر از اقشار جامعه بیشتر مورد آسیب می باشند. کودکان زیر هیجده سال به دلیل عدم شناخت از وضعیت پر از استرس و بحران پیش آمده و همچنین سالمندان و سالخوردگان و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل بیماری زمینه ای قبلی تضعیف شده است.

     بدون شک یکی از مهمترن و مٶثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است که در آن شخصیت پایه ریزی شده و شکل می گیرد. صحبت کردن همراه با استرس در حضور کودکان نوعی تزریق کردن تنش روانی است و اگر این امر روزها و ماهها ادامه یابد زمینه بسیاری از اختلالات اضطرابی و وسواسی را در آینده آنان فراهم می سازد. پس سعی شود حتی المکان با رعایت کامل موارد پیشگیری در حضور کودکان در مورد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری صحبت ننماییم و در صورت صحبت نمودن با مثالهای عینی و بدور از مفاهیم انتزاعی و در حد سن کودک با زبانی ساده و کودکانه به آموزش آنان پرداخته و از طریق بازی های خاص امنیت و آسایش روانی را به آنان انتقال دهیم.

 سالمندان و افرادی که به دلیل بیماری های خاص سیستم ایمنی ضعیفی دارند معمولا دارای مشکلات و مسائل خاصی هستند، آنان با شناخت از وضعیت به وجود آمده و در خطر پذیر بودنشان از لحاظ روانی و جسمانی بایستی بیشتر از هر زمان دیگری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت روانی و جسمانی را مد نظر قرار دهند که این خود می تواند از طرق مختلف صورت پذیرد.

و در پایان سعی نماییم با وجود مخاطرات نزدیکی و مجاورت، دورادور همدیگر را بسان مددکار اجتماعی حمایت نماییم تا با کمترین هزینه این بحران را پشت سر نماییم.

یادداشت ها و دیدگاه های فوق در چهارچوب پروژه ای گروهی برای بحران کنونی ارائه شده است. پلاتفرم یارسان همچنان از دریافت دیدگاه ها و نقطه نظرات مخاطبان و صاحب نظران گرامی جهت انتشار آنها در این رسانه استقبال می کند.

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *