پلاتفرم یارسان: دستگیری خیراله حق جویان تداوم سرکوب و خفه کردن جامعه یارسان است

دستگیری خیراله حق جویان تداوم سرکوب و خفه کردن جامعه یارسان است

در روزهای اخیر خبر دستگیری خیراله حق جویان فعال مدنی یارسان و عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان منتشر شده است. این دستگیری که حاکی از تداوم فشارها و انکار هویتی و سرکوب سیاسی جامعۀ یارسان توسط رژیم جمهوری اسلامی است، در شرایطی اتفاق می افتد که گرایش های ارتجاعی و بنیادگرایانۀ دینی در هفته های اخیر دست به حملاتی علیه جامعۀ یارسان زده اند و تلاش کرده اند تا آشتی و صلح تاریخی و سنت ریشه دار همزیستی قومی و مذهبی را در بین خلق منطقۀ دالاهو و جنوب کوردستان مورد حمله قرار دهند. اکنون شاهدیم که رژیم جمهوری اسلامی هم به صورتی معنادار دست به دستگیری فعالان صلح طلبی می زند که هیچ فعالیتی به جز دفاع از این سنت همزیستی مسالمت آمیز نداشته اند و به جز صلح و آزادی و دوستی چیز دیگری برای همۀ مردمان این منطقه طلب نکرده اند.

واقعیت این است که رژیم اشغالگر ایران هرگاە در صدد انتقام و زهر چشم از مبارزات علیە نظام مرتجعش برآمدە، کورکورانە دست بە دستگیری و شکنجە فعالان مدنی می‌زند. در این میان جامعۀ یارسان به دنبال بیش از چهار دهه تضییع حقوق سیاسی و اجحاف و سرکوب و نفی‌هویتِ دینی و ملی، بیش از دیگر اقشار جامعه قربانی سیاست‌های فاشیستی سرمایه داری اسلامی شده است. احضار و دستگیری آقای خیرالە حق‌جویان عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در شهرستان صحنە واقع در استان کرماشان نیز در واقع در ادامۀ دستگیری فعالان یارسانی در سال‌های گذشتە صورت گرفتە و بخشی از فشار و سرکوبی است که کماکان علیه همۀ اقشار مردمی همچون خلق های تحت ستم، زنان، دانشجویان، کارگران و … در نظام ولایی ایران اعمال می شود.

از آنجائی که رژیم اعتصابات و اعتراضات عمومی را در سطح سراسری به چشم خود دیده، امروز در مثابل قصد ایجاد وحشت سراسری را دارد تا به خیال واهی خود اعتراضات پساکرونا را به تأخیر بیندازد. اما جمهوری اسلامی همچون همۀ رژیم های ارتجاعی قادر به حل معضلات نیست و از این رو راه حل درخواست های حق طلبانۀ اجتماعی را تنها در سرکوب بیشتر جستجو می کند.

ما همچون پلاتفرم یارسان ضمن محکومیت فشارها بر فعالان مدنی پیرو آیین یاری، خواهان آزادی هرچه سریع تر و بدون قید و شرط آقای خیراله حق جویان و نیز دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی و فعالان سیاسی و مدنی دربند هستیم. همچنین اعلام می‌نماییم کە فعالان مدنی یارسان نیز نباید در برابر این بازداشت‌ها و بی‌عدالتی‌ها سکوت کردە و با خودسازماندهی و اتحاد بر نیروی خود، مقاومت پیشە کنند. از دیدگاە ما خلق‌های آزادی‌خواە، می باید تمامی محاسبات خود را تنها بر اساس نیروی جوهری خود خلق‌ها انجام دهند. برای فلج‌کردن اشغالگری و فروپاشی فاشیسم مذهبی لازم است جبهه دمکراتیک خلق‌ها بر مبنای سیاست خط سوم که خط مبارزه دمکراتیک خلق‌هاست نیرومندتر و گسترده‌تر شود و این راهی است که خلق ها را به آزادی نزدیک‌تر خواهد کرد.

شورای مدیریتی پلاتفرم یارسان
8 تیر 1400

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *