کرد یک خانواده در کنار هم به درازای تاریخ زاگروس؛ سید کمال موسوی

کرد یک خانواده در کنار هم به درازای تاریخ زاگروس

ملت بزرگ تاثیر گذار کرد، با دیرینه ای به قدمت تاریخ زاگروس. خبر ناگوار تفرقه، بین مردم بزرگ گوران جاف و گوران یارستان دل هر شنونده را آزرده و متاثر نموده اختلافات شخصی و درون خانه ای تلخ که نظیر آن را بارها مابین آبادی‌ها و اقوام شنیده و شاهد بوده ایم.
ولی آنچه نگران کننده و حائز اهمیت است هدایت غلط این چنین اتفاق ها و تبدیل آن به بر هم زدن امنیت قومی و منطقه ای و جریان سازی ایجاد درگیری های فکری و اعتقادی هدفمند ما بین خانواده بزرگی به نام کرد.
ایجاد شکاف عظیم و ترمیم ناپذیر ما بین مردمی که دیر بازی نیست مشکلات بزرگ و سخت را در کنار و دوشادوش هم پشت سر گذاشته اند هنوز تاثیرات حادثه تلخ زلزله ۲۱ آبان ۹۶ به اتمام نرسیده و فراموش نشده در آن روزها که قهر طبیعت از منطقه ویرانه ای ساخته بود مردم غیرتمند دالاهو دست در دست هم حماسه ای به یاد ماندنی در تاریخ را در خاطره ها رقم زدند. جای تعجب است که در آن زمان همه جا زیرو رو شده بود حتی برای دفن از دست رفتگان حادثه اهل سنت یارسانی شیعه کنار هم با کمترین تعداد نفرات قبل از حضور مسئولین خارج از هرگونه تفکیک قومی ،قبیله ای و باوری حضور داشتند. هرگز از عالم دینی باوری و اهل فتوا به جهت کمک به مردم رنجور وقت برای یاری رساندن جهاد فتوایی صادر نشد مگر صدها انسان جان عزیزشان را از دست نداده بودند؟ شاید هم برای سازندگی ، آبادانی ،سازش و برادری دستگیری افتادگان فتوا و حکمی نزد آنها وجود ندارد!
بنظر میرسد از دعوای دو خانواده ی یارسانی و اهل سنت، افرادی خارج از منطقه با تفکرات افراطی مذهبی و به جهت آسیب رسانی اقتصادی و اتحادی در صدد برهم زدن امنیت منطقه هستند. دالاهو که میزبان ملتی بزرگ ارزشمند به نام کرد اعم از شیعه و اهل تسنن یارسانی که اولویت اشتراکاتشان زبان جوانمردی و گذشت بوده است. از طرفی دالاهو خاستگاه مردم اهل حق که اماکن زیارتی یارستان را در دل خود جای داده و همه ساله عده کثیر از راههای دور و نزدیک و جایی جای کشور با گویش های مختلف کرد ، ترک ،لر و فارس در این مناطق جهت زیارت اماکن مقدسشان حضور پیدا می‌کنند که موجب رونق اقتصادی نیز میگردد .
از دیر باز غالبا مشکلات قومی و قبیله ای خارج از هرگونه طبقه بندی آیینی و باوری به صورت درون خانه ای در حضور بزرگان بخصوص تکیه حیدری که یکی از اماکن ارزشی یارستان با قدمتی بیش از قرن و صدها را دارند برکسی پوشیده نیست . حضور تاثیر گذار یارستان با محوریت سادات جلیل القدر حیدری به عنوان سفیر صلح و دوستی و رفع کشمکش های بومی و قبیله ای در منطقه نقطه عطف بوده و هست که بیشتر اختلافات مختلف در آن مکان حل و فصل می گردد. امروزه نیز امید و انتظار میرود با لزوم و اهمیت حضور معتمدین و رهبران فهیم که همیشه مایه خیر و برکت آرامش منطقه بوده‌اند، بار دگر بدون گرفتن موضع از طرفین دعوت به سازش مسالمت‌آمیز و کوشش برای ایجاد صلح و آشتی و هدایت به سوی وحدت و یکپارچگی صورت گیرد و طرفین اختلافات بخصوص عواملی که اختلافات شخصی را تبدیل به درگیری روانی و اعتقادی، سمت و سوی می‌دهند به مراجع قانونی و قضایی هدایت کنند تا همیشه شاهد صلح و دوستی باشیم .

از طرف جمعی از یارسانیان ترک زبان
سید کمال موسوی
۲۲خرداد ۱۴۰۰

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە . خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *